10 tips voor een smartphone detox

smartphone detox

Zit jij ook vaker op je telefoon dan je eigenlijk zou willen? Ik soms wel. Regelmatig geven ook mijn klanten aan dat ze hun telefoongebruik graag willen minderen. Telefoongebruik voelt vaak als energie- en tijdverspilling. Ook al zit je rustig op een stoel of lig je op de bank, als je op je telefoon zit dan heeft je brein het heel druk. Er komen allemaal prikkels binnen. Op je telefoon zitten valt helaas niet onder de categorie ontspanning, wel onder inspanning en vaak ook onder de categorie afleiding of verveling. Die mobiele telefoons zijn mede ontworpen om de gebruiker de hele tijd te verleiden erop te gaan en erop te blijven. Al die meldingen op alle apps. Het is voor je brein bijna niet te weerstaan. Door de cookies krijg je ook net datgene te zien wat jouw interesse heeft.

Daarom tips om je telefoongebruik te verminderen, om die telefoon te weerstaan💪 doe je mee?

❥Wil je wel telefonisch bereikbaar blijven? Dan kun je kiezen om het internet (4g en wifi) uit te schakelen en op een aantal momenten op een dag aan te doen en dan je mail en socials te checken. Bijvoorbeeld: 7.30, 12.30 en 19.30. Zet snel je internet af zodra je klaar bent, als soort commitment naar jezelf. Voor dringende zaken ben je wel bereikbaar.
❥Als je niet persé bereikbaar wilt zijn dan kun je je telefoon bijvoorbeeld ook aan de kant leggen. Op een plek waar je zelf niet de hele tijd bent. Spreek met jezelf af hoevaak je er op wilt, hoeveel tijd wil je eraan besteden? Zo voorkom je ook dat je ‘m zonder na te denken alweer in je hand hebt.
❥Zet ‘m eens in de vliegtuig modus als je ongestoord een taak wilt afmaken.
❥Ga een paar keer per dag via WebWhatsapp op je laptop de berichtjes beantwoorden.
Dat typt sneller dan op de telefoon. En het bakent het wat af. Ook dan weer het gevaar om er langer op te blijven dan je eigenlijk wilt, zet anders de timer op bijv. 20 minuten. Misschien kun je ook even bellen met diegene als je lang heen en weer appt, is ook nog persoonlijker.
❥ Bedenk je dat je niet altijd bereikbaar hoeft te zijn. In sommige CAO’s is sinds kort zelfs het recht op onbereikbaarheid opgenomen. Vakbond FNV: “Op je vrije dag hoef je niet meer bezig te zijn met appjes, telefoontjes, invullen van een rooster, etc. Vrij is dus ook echt vrij!” In Frankrijk staat het zelfs al in de wet. Een goede ontwikkeling! Maar niet alleen voor je werkgever/collega’s hoef je niet altijd bereikbaar te zijn, ook niet voor je vrienden of familie, toch? Het is een grote stressgever, dat gevoel dat je altijd ‘aan’ moet staan. Wees je daar bewust van en bepaal zelf of je bereikbaar wilt zijn, laat dit niet bepalen door de buitenwereld of uit angst om iets te missen.
❥Wat doe jij ‘s ochtends na het uitzetten van je wekker? Meteen je telefoon checken? Of komt dat later wel? Voor een fijn, ontspannen start van de dag is het goed om even de tijd te nemen zonder meteen de wereld over je heen laten spoelen via je telefoon.
❥ Zet notificatie en push-berichten uit, want het werkt ontzettend afleidend en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen belangrijk en onbelangrijk.
❥Schrijf je uit voor zinloze nieuwsbrieven, het beperkt de stroom e-mails.
❥Sinds een jaar zet ik de kleuren van m’n telefoon op grijs tinten tussen 22 uur en 7 uur. Dit is een stuk minder aanlokkelijk en herinnert mij eraan dat ik vlak voor de nacht niet meer op m’n telefoon wil.
❥Per app kan je aangeven hoeveel tijd je eraan wilt besteden en als je op die tijd zit dan krijg je een reminder of hij blokkeert. Veel telefoons hebben die instelling, op de Samsung zit die instelling onder het kopje “digitaal welzijn”. Op de Iphone zit dit onder het kopje “schermtijd”.

Met welke tip(s) wil jij iets gaan doen? En wat wil je met de vrijgekomen tijd en energie doen? Die hobby weer oppakken? Dat ene boek lezen? Aan de slag met persoonlijke ontwikkeling? Je bent van harte welkom😀