Goed voelen i.p.v. je (altijd) goed voelen

Goed voelen i.p.v. je (altijd) goed voelen.

Je altijd goed voelen is niet realistisch. Soms voel je je bang, soms voel je je rustig, soms voel je je boos, soms voel je je moe, soms voel je je blij enz. Zo zijn er nog vele emoties te benoemen.

Je eigen gevoel opmerken en herkennen is een belangrijke stap. Hoe voel je je écht? Hoe gaat het met je?

En daarna is erkennen van je gevoel een belangrijke volgende stap. Niet wegduwen, verdoven, ervan wegvluchten of afkeuren, maar erkennen dat je je op dat moment even zo voelt.

Als je je gevoel gaat opmerken en het zijn minder makkelijke gevoelens, dan kun je gaan bijsturen en kijken wat je nodig hebt. En jezelf ook met meer compassie gaan benaderen, net als hoe je een goede vriendin zou behandelen als ze niet lekker in haar vel zit.

Wees er voor jezelf als je je verdrietig of angstig voelt. Of misschien heb je het nodig om over je gevoelens te praten, het op te schrijven, een wandeling te maken.
Als je voelt dat je moe bent kun je bijsturen en bijvoorbeeld vroeg op bed gaan.

Dat herkennen en erkennen van je gevoel kan (in het begin) soms best lastig zijn.

Ik help als coach daarbij met gesprekken, oefeningen en tools. Zodat je jezelf met steeds meer zelfcompassie gaat benaderen. Het gaat dus niet om je altijd goed voelen (dat is ook niet realistisch), maar om goed te (leren) voelen.

De Emotionele Balans is daarom ook één van de vlakken waarop ik coach. Daarnaast sta ik met mijn klanten stil bij de Mentale fitheid (gedachten, belemmerende overtuigingen, piekeren) en bij het stuk zingeving: over wie je bent (je identiteit, je kwaliteiten) en wat je écht belangrijk vindt in je leven (je waarden). Zo ga je stapje voor stapje naar meer rust, meer energie en meer zelfvertrouwen.

Hoe voel jij je écht?
Ps: download voor meer tips en inspiratie mijn gratis E-book: 7 tips voor meer rust, energie en zelfvertrouwen op mijn website: www.froukjecoach.nl.