De kracht van de ademhaling

In de loop van de jaren ben ik steeds meer gaan inzien wat voor kracht mijn ademhaling eigenlijk heeft. Het begon 10 jaar geleden met de dry-needling behandelingen bij de fysio. Ken je dat? Dan wordt er een dun naaldje in een spierknoop gezet om de spanning eruit te halen. Ik ben geen fan van naalden en met bloedprikken kijk ik altijd de andere kant op. Ondanks dat vond ik het een goed verhaal en ik wilde graag van m’n pijn af, dus ik stond er wel voor open. Ik moest eerst inademen en op een uitademing werd het naaldje geplaatst. Want als je uitademt ben je meer ontspannen en was het (inderdaad) minder pijnlijk.

Tijdens de bevallingen van onze 3 kinderen ben ik helemaal de power van de ademhaling gaan inzien en ervaren. Want met het welbekende puffen ben je de uitademing flink aan het verlengen zodat de wee minder pijn doet. Goed en diep inademen en dan langzaam puffend uitademen. Ik ervaarde duidelijk het verschil tussen de inademing en de uitademing qua pijn. Door die gestuurde ademhaling, waardoor ik ook echt in m’n eigen bubbel kwam, heb ik gelukkig hele goede beval-ervaringen gehad.

In het dagelijks leven gebruik ik mijn ademhaling nog steeds bewust en ik probeer het m’n kinderen ook mee te geven. Een ademhalingsoefening als ontspanningsoefening bijvoorbeeld om in slaap te komen. Of als de kinderen zich pijn gedaan hebben, dan knuffel ik ze en vraag ze om een diepe zucht te doen en te blijven doorademen. Doorademen (en knuffelen) verlicht hun pijn.

Of ik adem bewust een paar keer diep in en uit als ik mijn geduld bij de kinderen dreig te verliezen. Een rustige ademhaling haalt de stress uit je lijf. Waardoor je het overzicht weer terug kunt krijgen.

Als je rustig ademhaalt wordt namelijk je parasympathisch zenuwstelsel geactiveerd. Dit is een deel van het autonome zenuwstelsel wat ervoor zorgt dat er weer rust en ontspanning in je lichaam komt. Dat je weer in de herstelmodus komt. Heel belangrijk om de balans te bewaren.

Ben jij je ook bewust van de kracht van je ademhaling?