3 tips om assertiever te worden

Wil je niet langer dat anderen over je heenlopen? Wil je je mening geven in een discussie? Wil je voor jezelf opkomen? Assertiviteit kan je daarbij helpen. Assertiviteit is het durven uiten van je mening en gevoelens op een respectvolle manier.
Assertiviteit is heel iets anders dan agressiviteit. Bij assertiviteit heb je namelijk wèl oog voor de ander. Assertiever worden kun je leren, hierbij 3 tips:
1) Praat in de ik-vorm: daarmee hou je het dichter bij jezelf, de ander kan daar niet veel tegenin brengen.
Zeg in plaats van “dat is niet zo” -> “ik zie dat anders”.
Praat over je gevoelens vanuit je eigen perspectief, zo voorkom je dat de ander zich aangevallen voelt.
Zeg in plaats van “Jij komt altijd te laat!” -> “ik vind het niet fijn dat je te laat bent.”
Voelt je het verschil? En op deze manier ben je je ook beter bewust van je eigen emoties en kan de ander zich beter in jou verplaatsen.
2) Vermijd twijfelwoorden zoals: misschien, wellicht, eventueel, mogelijk, waarschijnlijk. Het is dan duidelijker tegenover jezelf en tegenover de ander.
3) Begin met oefenen bij de mensen die dichtbij je staan, en vertel ook dat je hieraan werkt.
Nb: In een gesprek vult men gauw dingen in voor een ander door de eigen verwachten, terwijl de ander nog bijna niets gezegd heeft. Of juist niets gezegd heeft. NIVEA kun je daarbij als ezelsbruggetje in je achterhoofd houden: Niet Invullen Voor Een Ander.

Een belangrijke basis om assertiever te worden is het ontwikkelen van zelfvertrouwen. Het loslaten van een negatief zelfbeeld. Daarbij gaat het over thema’s als: Wie ben jij? Wat wil jij? Wat zijn je goed eigenschappen?En neem dat negatieve, kritische stemmetje in je hoofd eens goed onder de loep. Wil jij werken aan je zelfbeeld? Voor jezelf opkomen? Je zelfvertrouwen vergroten?
Plan dan een gratis kennismaking op www.froukjecoach.nl/contact