π•€π•Ÿ 𝕙𝕖π•₯ π•Ÿπ• π•£π•žπ•’π•π•– π•£π•šπ•₯π•žπ•– π•œπ• π•žπ•–π•Ÿ

De vakantieperiode is in het Noorden weer voorbij. In de vakantie laten we hier de teugels wat vaker vieren, kinderen later op bed, vaker op de tablet, allemaal wat vaker een ijsje, patatje, croissantje enz. Nu is het weer tijd voor het normale ritme en ook voor nieuwe gewoonten.
ETEN
Normaal houd ik me redelijk aan de 80/20 regel (80% gezond en 20% wat minder gezond of ongezond) maar dat liet ik wat los. Tijdens corona deed ik dat al een beetje. En dat zie ik ook terug op de weegschaal en merk ik aan m’n broeken die strakker gaan zitten. M’n BMI is nog helemaal prima, dus ik MOET van mezelf niet afvallen. Maar ik WIL geen nieuwe broeken kopen en te strakke kleren irriteren me. En ik WIL vooral goed voor m’n lichaam zorgen en voedzaam eten met genoeg eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Niet vullen, maar voeden. Dat is ook echt een extra energiegever. Dus mijn plan is om weer terug te gaan naar m’n oude ritme. Want een doel zonder plan is slechts een wens. Wat ik dan doe? Ik eet bewust meer eiwitten (kipfilet, ei, vis, vlees, noten, zaden), veel groente, 2 stuks fruit en schroef het aantal maaltijden terug naar 3. Dus geen tussendoortjes. En dan wel lekker thee en water tussendoor.
BEWEGEN
Het sporten stond ook wat op een laag pitje, ook mede door de vakantie en corona. En een gebrek aan motivatie van mijn kantπŸ™ˆIk wandel wel redelijk veel, ook met klanten. Maar vind ‘t heerlijk voor m’n bovenlichaam om sterker te worden, anders krijg ik last van m’n schouders. Mijn intentie is om wekelijks weer naar de sportschool te gaan. Als ik denk: ik kan wel een massage gebruiken, dan is het in mijn geval tijd voor de sportschool/fitness. Dat inzicht kreeg ik vorig jaar. Ook ga ik vanaf volgende week weer op tennisles met een gezellig groepje dorpsgenoten, na 10 jaar weer eens op de baan, ben benieuwd!
STRUCTUUR EN RUST
Ook met de kinderen hebben we nieuwe afspraken gemaakt. Zo zoeken we ‘s avonds samen de kleren uit voor de volgende dag, dat scheelt mij discussie in de ochtend. Ik deed het vaak later op de avond, maar had regelmatig discussies over mijn kledingkeuzesπŸ˜…En iedereen ‘s ochtends eerst aankleden, dan pas naar beneden. Dan ontbijt ik samen met de kinderen (Arno of ik dekken de tafel ‘s avonds al) en de oudste twee maken nu (voor ‘t eerst) hun eigen broodbakjes en bekers klaar. Pas na ‘t ontbijt en tandenpoetsen mogen ze nog even op de tablet. Ik heb er een schema van gemaakt met plaatjes, dat vonden ze erg interessant en tot nu toe gaat het heel fijn! Structuur geeft ook rust. Nu volhouden zodat dit een nieuwe gewoonte gaat wordenπŸ™
Heb jij ook plannen om weer in het ritme te komen? Wat ga jij (anders) doen? Of wil je samen met mij een plan maken om minder stress en meer rust, energie en/of meer zelfvertrouwen te krijgen? Van harte welkom!
Fijne dag!πŸ€