Over ontspanning en stress met 3 kinderen in een krap kleedhokje

Veel mensen leven een druk en gejaagd leven waardoor ontspannen vaak moeilijk is. Maar de beste tijd om te ontspannen is wanneer je er eigenlijk geen tijd voor hebt. Van ontspannen word je rustig en gelukkig. Maar wat is ontspanning eigenlijk? 

Alleen als je het verdiend hebt?
Het is in ieder geval niet iets dat je alleen verdient als je heel hard gewerkt hebt, zoals je sommigen hoort zeggen. “Toen ik alle huishoudelijke taken af had mocht ik van mezelf even op de bank een boek lezen”, ook al is het dan inmiddels al laat in de avond. Of: “Pas toen ik alle post en mail weggewerkt had gunde ik mezelf even rust”, waardoor je uren aan één stuk door achter je bureau zit. Hier had ik als jurist ook een handje van, ondanks een pauze-programma op mijn pc…

Nee, ontspanning is noodzakelijk en een van de belangrijkste dingen om gezond te blijven. Het gaat over goed voor jezelf zorgen, zelfliefde en jezelf die ontspanning gunnen.

Wat is ontspanning?
Ontspanning is je lichaam en geest laten herstellen van inspanning. Het woord zegt het al: ont-spanning. Het is het tegenovergestelde van spanning, de spanning gaat eraf. Je komt tot rust en je laadt je weer op. 

Je kunt veel meer aan als je na inspanning zorgt voor ontspanning. Als je niet op tijd ontspant loopt de spanning en de vermoeidheid steeds meer op. Je krijgt minder energie, negatieve emoties lopen op, je gaat piekeren, je bent niet helemaal jezelf. Ook kun je last krijgen van je lichaam: hoofdpijn, schouder-, nek- en rugpijn zijn vaak gebieden waar de spanning zich uit. En de kans is aanwezig dat je overspannen of zelfs burn-out raakt.

Maar hoe doe je dat, ontspannen? 
Wat ontspanning is verschilt per persoon. Voor de één werkt het ontspannend om uit eten te gaan met vrienden, een ander krijgt ontspanning met een goed boek op de bank. En iemand anders gaat liever voor de actieve ontspanning door te gaan sporten.

Het hangt er ook vanaf of je meer introvert of meer extravert bent. Laad jij jouw batterij op door even alleen te zijn? Of krijg jij er energie van als je bij andere mensen bent? Het is dus nuttig om jezelf goed te (leren) kennen en goed op signalen te letten. Of je bijvoorbeeld ergens moe of energiek van wordt. Wat voor de een energie oplevert is voor de ander juist een energievreter. 

Daarnaast hangt het er waarschijnlijk ook vanaf wat je die dag of de dagen ervoor gedaan hebt. Heb je bijvoorbeeld veel sociale activiteiten gehad dan is de kans groot dat je even alleen tot rust wilt komen. 

Tip: het is heel helpend als je jezelf regelmatig afvraagt: “Hoe gaat het nu met me?”. Let daarbij op fysieke, mentale en emotionele signalen. En vervolgens: “Wat heb ik nu nodig?”.

Instant-ontspanningsoefening in een krap kleedhokje met 3 kinderen 
Wat bij veel mensen direct helpt is een paar keer heel diep ademhalen.
Zo was ik een paar maand geleden met onze 3 kinderen (van toen 7, 5 en 2 jaar) bij een binnenzwembad. We hadden er helemaal zin in.

Maar in het krappe kleedhokje met 3 enthousiaste kinderen liep bij mij de spanning op. Ik voelde m’n hartslag versnellen en ik merkte dat ik mijn geduld begon te verliezen. Waar was ik aan begonnen? “Blijf even stilstaan”, “Doe je zwembroek aan”, “nee, je mag er nog niet uit”, “haal die kleren van de natte grond”. 
Oké, rustig… dacht ik. Haal even een paar keer heel bewust, heel diep adem door je neus, dat je je buik helemaal uitzet, je longen even helemaal vult. Even vasthouden en dan heel langzaam de lucht weer laten ontsnappen. En dit een paar keer herhalen. 

En het hielp, ik kreeg weer rust in me, de spanning nam af. We hebben een heerlijke middag gehad, al moet ik wel zeggen dat dit uitje onder de categorie ‘inspanning’ viel. Dus ‘s avonds geen druk programma meer voor mij na dit uitje.

Die ademhalingsoefening is een ontspanningsoefening, een vorm van mindfulness. Door die focus op je ademhaling, op je buik, op het zuurstof dat naar binnenstroomt en er weer uit, neemt de spanning in je lijf af. 

Hoe laad jij je batterij op?
Weet jij wat ontspanning is voor jou? Hoe krijg jij rust in je hoofd en hoe ontspant jouw lichaam? Zodat jouw batterij op tijd weer wordt opgeladen? 

Meer ontspanning
Wil jij graag hulp bij het beantwoorden van bovenstaande vragen? Wil jij meer ontspanning in je dagelijks leven? Meer rust, meer energie, meer zelfliefde? En wil jij je bewust worden van de signalen van je lijf en daar beter naar leren luisteren? En aan de slag met belemmerde overtuigingen die jou misschien tegenhouden om op tijd te ontspannen?

Ik begeleid je graag met verdiepende gesprekken, oefeningen en opdrachten om jouw doelen te bereiken!