7 praktische tips voor meer rust in je leven

Voel je je vaak gestrest? Zorg je beter voor een ander dan voor jezelf? Pieker je veel? Heb je het gevoel dat je geleefd wordt? En denk je vaak: ‘het is een fase’, ‘het zijn de tropenjaren’, ‘binnenkort wordt het vast beter’, ‘nog even doorzetten’? 

Je bent niet de enige!

Er wordt veel van ons gevraagd: een baan, een relatie, een gezin, een sociaal leven, het huishouden, sport, hobby’s, noem maar op. Al die ballen in de lucht geven vaak stress en onrust. Daarom hier 7 praktische tips voor meer rust in je leven.

1. Durf ‘Nee’ te zeggen

Heeft iets geen prioriteit, komt het je niet gelegen of is het niet belangrijk? Durf dan ‘Nee’ te zeggen. Dit wordt vaak als lastig ervaren omdat we bang zijn voor wat anderen gaan denken als jij ‘Nee’ zou zeggen. Wees je hier bewust van en durf voor jezelf te kiezen. Als je ‘ja’ zegt tegen een ander, zorg er dan voor dat je geen ‘nee’ zegt tegen jezelf.

2. Beoefen mindfulness

Mindfulness is bewuste aandacht in het nu, zonder te oordelen. Je kunt bijvoorbeeld een ademhalingsoefening of ontspanningsoefening doen of je gedachten bestuderen. Steeds meer mensen raken overtuigt van de voordelen ervan. Anderen vinden dit misschien nog wat zweverig. Maar zweven doe je juist als je steeds met je gedachten naar de toekomst of het verleden zweeft als je piekert of je zorgen maakt. Met mindfulness ben je helemaal in het nu en creëer je ontspanning in je lijf en rust in je hoofd. Er zijn een aantal mooie (gratis) apps om je te helpen: De Mindfulnessapp van VGZ, Headspace, Meditation Moments, Insight Timer. Kijk wat bij je past en probeer het eens!

3. Vermijd energievreters 

Een energievreter is een gebeurtenis of persoon die jou veel energie kost. Breng je eigen energievreters eens in kaart, schrijf ze op en probeer ze te vermijden. En doe dingen waar je zelf blij van wordt, waar je energie van krijgt! Ook als je het heel druk hebt. De beste tijd om te ontspannen is wanneer je er geen tijd voor hebt. De batterij moet soms écht opgeladen worden.

4. Wees lief voor jezelf

Probeer jezelf te behandelen zoals je ook een goede vriend(in) zou behandelen. Veel mensen hebben last van een innerlijke criticus. Wees je ervan bewust hoe streng je vaak in gedachten voor jezelf bent als je bijvoorbeeld een fout(je) maakt, te laat komt of als je alles perfect wilt doen. Wees mild voor jezelf! 

5. Zorg voor voldoende slaap

Na spanning heb je rust nodig om te herstellen. Tijdens je slaap laad je weer op als een batterij, zowel fysiek als mentaal. Zorg voor een donkere slaapkamer. Probeer 2 uur voor het slapen niet meer te eten. Als je slecht slaapt vermijd dan ook cafeïne na 3 uur ‘s middags. Probeer je telefoon ook 2 uur voor het slapen gaan aan de kant te leggen, door het blauwe licht van je telefoon kom je minder goed in slaap. Op veel telefoons zit een Night Shift, deze kan vaak automatisch aangezet worden van zonsondergang tot zonsopgang. Hiermee worden er warmere kleuren op je scherm weergegeven die bijdragen aan een betere nachtrust. Er zijn ook apps die het licht filteren.

6. Ga bewegen in de natuur

De natuur heeft een rustgevende werking, stresshormonen maken plaats voor ontspanning. Bewegen helpt om je hoofd leeg te maken en je gedachten op een rijtje te zetten én het houdt je lichaam gezond. Maak wat vaker een wandeling of pak de fiets en zoek de natuur op.

7. Pak het piekeren aan 

Je bent je gedachten niet, je hébt gedachten. Door je dit regelmatig te bedenken creëer je rust, het relativeert. Mindfulness helpt ook bij het verminderen van piekeren. Als je meegaat met elke willekeurige gedachte heb je vaker stress. Sommige gedachten geven meteen stress: je krijgt een verhoogde hartslag, gaat sneller ademen, stresshormonen komen vrij, je wordt onrustig. Als je de gedachte voorbij laat drijven zonder erin mee te gaan creëert dat rust. Ontdek daarnaast ook de oorzaak van het gepieker, welke gedachten en angsten veroorzaken het piekeren?Schrijf je gedachten eens op, het geeft rust en ruimte in je hoofd.

Coaching helpt ook om meer rust in je leven te creëren. Met verdiepende gesprekken en oefeningen kom je tot inzichten en word je je bewust van alle facetten die voor jou van belang zijn. Neem gerust eens contact op voor meer informatie, een kennismakingsgesprek of een Balans- en Vitaliteitscheck.